”Parhaat lukuseikkailuhetket syntyvät luokan perällä olevalla sohvalla yhdessä luokkakavereiden kanssa lukiessa”

”Parhaat lukuseikkailuhetket syntyvät luokan perällä olevalla sohvalla yhdessä luokkakavereiden kanssa lukiessa”

Torpparinmäen peruskoulu Helsingistä toimi Suomen juhlavuonna Suuren lukuseikkailun konsulttiluokkana tuoden lasten oman äänen kuuluviin.

Näin luokka kuvaili itseään:

”Torpparinmäen peruskoulun 5A-luokka on eläväinen, ahkera ja hauska. Tykkäämme lukea itse valitsemiamme kirjoja ja vinkkaamme niitä toisillemme. Parhaat lukuseikkailuhetket syntyvät luokan perällä olevalla sohvalla yhdessä luokkakavereiden kanssa lukiessa.”

Lasten näkemyksiä kirjoista ja lukemisesta

Luokka sai tehtäväkseen arvioida Kustannus-Mäkelän nuortenkirjoja, joista he kirjoittivat myös kirja-arviot. Luettavana olivat Hanna Kökön Väylänvartija,  Elisabet Ahon Tanssii Emman kanssa sekä Maijaliisa Dieckmannin Ville Romunen ja mummo itsenäisyyttä juhlimassa.

­ ”Minusta tämä kirja oli hauska, mielenkiintoinen ja jännittävä omalla tavalla. Kirja oli myös tosi mukavaa luettavaa. Suosittelen kirjaa tanssia harrastaville tytöille ja pojille”, Selma 5A:lta kuvaili kirjaa Tanssi Emman kanssa.” Minusta kirja oli todella hyvä ja sopiva ikäisilleni. Kirjassa oli hyvä juoni jossa oli tarpeeksi paljon jännitystä. Kirja kertoi ja kuvaili hyvin ja selvästi päähenkilöä ja hänen elämäänsä. Juoni kulki eteenpäin eikä missään vaiheessa ollut tylsää kohtaa. Minusta kirjan voi lukea tyttö tai poika. Suosittelen kirjaa noin 9-12 vuotiaille”, Eedit 5a:lta kommentoi.

Ville Romunen ja mummo itsenäisyyttä juhlimassa-kirjan lukivat Ivetta ja Akseli.

­”Kirja on hyvää mutta joskus se oli tosi tylsää, joskus hassu ja joskus iloinen. Mielestäni kirjan voi lukea 5. luokkalaiset” Ivetta kirjoitti. ”Kirja oli tosi hyvä, sopivasti normaaleja ja mummomaisia vitsejä. Sekä jänniä juttuja Suomen historiasta. Kirjassa oli myös sopivasti kuvia ja sopivan kokoista tekstiä. Suosittelen kirjaa niille ketkä tykkäävät lukea kirjoja joissa on sopivasti vitsejä ei liikaa tekstiä”, Akseli tiivisti.

Kirjat luettuaan oppilaat liimasivat julisteeseen tarroja, jotka ilmaisivat heidän kokemaansa tunnetta kirjaa lukiessa.

”Juliste toimi meidän luokallamme erittäin hyvin ja oppilaat innostuivat sekä jaksoivat liimata tarroja koko lukujakson ajan. Tämä myös johti heitä pohtimaan lukemaansa. Tämän systeemin viemistä kouluihin voin suositella lämpimästi”, kommentoi opettaja Jussi Arkoma.

           

Oppilaat lukivat kirjoja koulussa sekä kotona sängyssä tai sohvalla. Yhtenä tehtävänään he pohtivat, mikä tekee lukemisesta seikkailun?

”Jännitys.”

”Lukemisessa tekee seikkailun kirjaan eläytyminen ja paneutuminen.”

”Hyvä kirja ja juoni.”

”Se on kivaa kun voi vaan rentoutua eikä tarvitse tehdä mitään.”

”Kun tapahtuu jännittäviä asioita ja esimerkiksi pitää päästä eteenpäin tärkeässä tehtävässä.”

”Lukemisesta tekee seikkailun kun kuvittelee mitä kirjassa tapahtuu.”

”Keskittyminen on parasta.”

 

Torpparinmäen 5A-luokan suosittelemat kirjat

 

Mitä kirjaa suosittelisit, kenelle ja miksi?
 Harry Potter

”Niille ketkä tykkäävät fantasiakirjoista koska siinä pääsee kuvittelemaan kaikki taiat.”

”10-16 –vuotiaille jotka pitävät fantasiaseikkailuista.”

”Kaikille jotka ovat kiinnostuneita fantasian ja reality-kirjan sekoituksista. Myös jos on kiinnostunut pitkistä sarjoista.

Neropatin päiväkirjat

”Ne ovat siistejä.”

”Kaikille, koska se on hauska.”

”3.-6.-luokkalaisille.”

”Pojille 8-12v.”

Lasse ja Maija

”4.-6. luokkalaisille koska se on kiinnostava kirja.”

Soturikissat kirjasarja, Villiin luontoon

”Suosittelen kirjaa noin 9-13 vuotiaille fantasiakirjojen ystäville.”

 Elementia kronikat -kirjasarja

”Suosittelen kirjaa kaikille 9-13-vuotiaille (etenkin niille jotka pitävät peleistä) koska se on todella jännittävä.”

Katso myös