Opettajalle: Näin toteutat Suuren lukuseikkailun 7.-9. -luokkalaisille!

Opettajalle: Näin toteutat Suuren lukuseikkailun 7.-9. -luokkalaisille!

Kauhua

Teemana MUODONMUUTOS

Aiheena KAUHUOLENNOT

Tehtävänä on keksiä oma muodonmuutos kauhuolennoksi.

kesto 1-2 oppituntia

Kirjavinkit:
Stephenie Meyer: Houkutus
Aino Kallas: Sudenmorsian
R.L. Stevenson: ’Tohtori Jekyllin ja Herra Hyden eriskummallinen tapaus’ teoksessa Jekyll ja Hyde ja muita kertomuksia
Franz Kafka: ’Muodonmuutos’  esimerkiksi teoksessa Nälkätaiteilija

Tarvikkeet:
Oppilaille kirjoitusvälineet
Muodonmuutosaiheinen teksti: esim. Sari Peltoniemi: Kummat tai Asko Martinheimo: ’Kidukset’ teoksessa Isojalkainen poika: kuusi tositapausta

ALOITUS
Kerro oppilaille, että tällä tunnilla toteutetaan yhdessä Suuri lukuseikkailu. Tunnin aiheena ovat kauhuolennot ja teemana muodonmuutokset. Mainitse pari tuttua esimerkkiä muodonmuutoksista, esimerkiksi ihmissudet. Keskustelkaa sitten pareittain tai pienryhmissä muodonmuutoksista ja perinteisistä kauhuolennoista. Millaisia muodonmuutoksia kauhutarinoissa yleensä tapahtuu ja mistä syystä?

TEHTÄVÄ 1: MINÄMUOTOISEN KERTOMUKSEN ALOITUS
Aloittakaa tehtävä lukemalla muodonmuutoksesta kertova teksti: novelli ’Kidukset’ tai katkelma teoksesta Kummat, luku 8, s. 46.

Sen jälkeen jokainen ryhtyy kirjailijaksi! Kuvittele, että palatessasi yöllä kotiin pimeän kaupungin halki jokin olento ilmestyy selkäsi taakse ja puraisee sinua. Heräät aamulla tokkuraisena kotoasi ja huomaat, että olet kokenut yön aikana ihmeellisen muodonmuutoksen… Aloita tarinasi tästä. Keksi minkälaiseksi olennoksi olet muuttunut, onko sinulle kasvanut esimerkiksi turkki, häntä tai pakottava tarve rouskutella ihmisten luita. Kuvaile ulkoisia muodonmuutoksia mahdollisimman tarkasti ja kerro miltä muodonmuutos tuntuu. Voit myös kuvailla, miten elämäsi muuttuu muodonmuutoksen jälkeen. Yritätkö jatkaa normaalia elämääsi, vai hyväksytkö heti uuden muotosi? Miten muodonmuutos vaikuttaa harrastuksiisi, koulunkäyntiisi tai sosiaalisiin suhteisiisi?

KAUHUOLENTOJEN HARRASTUSKERHO
Jakautukaa 3-5 hengen ryhmiin. Kertokaa toisillenne keksimistänne kauhuolennoista ja perustakaa kauhuolentojen yhteinen harrastusryhmä tai yhdistys. Keksikää, mitä nämä olennot haluaisivat harrastaa. Kirjoittakaa harrastusryhmän säännöt ja esittelyteksti muille mukaan pyrkiville. Esittelytekstistä pitää ilmetä, mitä ryhmässä tehdään ja mitkä ovat sen tärkeimmät säännöt. Ideoikaa yhdessä tai laittakaa paperi kiertämään niin, että jokainen ryhmän jäsen kirjoittaa yhden rivin ja siirtää sitten paperin seuraavalle.

 

 

Utopia

Teemana MATKAT

Aiheena UTOPIA

Tehtävänä on keksiä oma utooppinen sivilisaatio avaruuteen.

kesto 1-2 oppituntia

Kirjavinkit:
Susan Collins: Nälkäpeli -sarja
Aleksander Melli: Lapsihallitus
Maria Turtschaninoff: Maresi (Punaisen luostarin kronikat)
Siiri Enoranta: Nokkosvallankumous
Emmi Itäranta: Teemestarin kirja
Douglas Adams: Linnunradan käsikirja liftareille

Tarvikkeet:
Oppilaille kirjoitusvälineet ja paperia

ALOITUS
Kerro oppilaille, että tällä tunnilla toteutetaan yhdessä Suuri lukuseikkailu. Tunnin aiheena on utopia ja dystopia ja teemana matkat. Matkustatte itse keksimäänne kuvitteelliseen maailmaan. Keskustelkaa ensin yhdessä utopiasta ja dystopiasta.

TEHTÄVÄ 1: UTOPIAN LUOMINEN
Olette saaneet tehtäväksi perustaa retkikunnan, joka lentää kaukaiselle planeetalle perustamaan uuden, utooppisen siirtokunnan. Maailmanne voi sijaita esimerkiksi suuren kuplan sisällä, joten planeetalla on keinotekoinen ilmakehä, ja te voitte keskittyä tekemään maailmastanne täydellisen ihmisasumuksen. Keskustelkaa ensin luokan kesken siitä, millainen olisi unelmienne maailma.

Jakautukaa sitten esimerkiksi viiteen ryhmään. Jokainen ryhmä keksii yhden osa-alueen maailmasta ja kirjoittaa muistiinpanot ideoistaan yhdelle paperille.

  1. ryhmä: Minkälainen ilmasto ja sää maailmassa on, minkälaisia kasveja siellä kasvaa. Ottakaa selvää erilaisista ilmastotyypeistä (kuten trooppinen tai arktinen).

2.ryhmä: Minkälaisia olentoja maailmassa asuu: ihmisiä, eläimiä, fantasiaolentoja…?

  1. ryhmä: Millaisia luonnonmuodostelmia maailmassa on (kuten vuoret, jäätiköt, joet ja muut vesistöt)?
  2. ryhmä.: Onko maailmanne autio vai asutettu paikka? Minkälaisia rakennuksia siellä on?

5.ryhmä: Minkälaisilla kulkuneuvoilla maailmassa liikutaan, minkälaisia teitä siellä on?

Kootkaa lopuksi yhteen kaikkien ryhmien ideat ja katsokaa, millainen maailmasta tuli. Voitte kiinnittää muistiinpanot vaikkapa liitutaululle luettavaksi. Keksikää maailmalle nimi.

TEHTÄVÄ 2: PERUSTELUKIRJE SIIRTOKUNNAN JOHDOLLE

Uusi siirtokuntanne on ymmärrettävästi hyvin houkutteleva paikka kaikille maan asukkaille, mutta valitettavasti kaikki eivät voi päästä mukaan. Seuraavaksi jokainen kirjoittaa siirtokunnan johdolle perustelut, miksi juuri sinut kannattaa ottaa mukaan rakentamaan tätä täydellistä uutta sivilisaatiota. Kehu itseäsi häpeilemättä! Minkälaisia taitoja sinulla on: osaatko leipoa maailman parhaita suklaakeksejä tai rakentaa ilmiömäisiä puumajoja? Taidot voivat myös olla älyllisiä tai sosiaalisia: oletko taitava sovittelemaan riitoja, oletko hyvä kuuntelija, tai helpotatko jännitteitä kertomalla osuvia vitsejä? Muista että unelmayhteiskunnassa tarvitaan kaikkien alojen taitoja. Sinuakin siis tarvitaan, olitpa lahjakas matematiikassa, luonnontieteissä, taideaineissa, kielissä, musiikissa, urheilussa, historiassa tai missä tahansa.

 

Sankarit

Teemana SANKARUUS, MAAILMAN PELASTAMINEN

Aiheena SUPERSANKARIHAHMOT

Tehtävänä on luoda omia supersankarihahmoja.

kesto 1-2 oppituntia

Kirjavinkit:
Marvelin sarjakuvat

Tarvikkeet:
Oppilaille kirjoitusvälineet ja paperia

ALOITUS
Kerro oppilaille, että tällä tunnilla toteutaan yhdessä Suuri lukuseikkailu. Tunnin aiheena ovat supersankarit ja teemana sankaruus ja maailman pelastaminen. Keskustelkaa siitä, millaiset sankarit yleensä pelastavat maailman kirjoissa tai elokuvissa. Millaiset vaarat maailmaa näissä tarinoissa uhkaavat? Etsikää tietoa erityisesti supersankareista: mitkä ovat ensimmäisiä supersankaritarinoita?

TEHTÄVÄ 1: OMAT SANKARIHAHMOT
Tämä tehtävä toimii lämmittelynä kirjoittamiseen, ja sen tarkoituksena on aloittaa ensin kirjoittamalla jotain tuttua ja helppoa ja edetä sitten käyttämään mielikuvitusta.

Aloittakaa omien hahmojen luominen nimistä: kirjoittakaa 5 minuuttia pelkkiä etunimiä. Kirjoittaminen kannattaa aloittaa kirjoittamalla kaikkien tuntemiensa henkilöiden nimet, kirjoittaa sen jälkeen julkkisten ja fiktiivisten henkilöiden nimiä ja lopulta vaikka keksittyjä nimiä, jos muuta ei enää tule mieleen. Toistakaa sama harjoitus sukunimillä. Valitkaa omalle sankarille hyvä nimi yhdistämällä yksi etunimi ja sukunimi.

Muuttakaa sitten omat hahmot supersankareiksi keksimällä hahmoille supervoima, unelma, pelko, salaisuus ja 6 muuta vapaavalintaista tärkeää asiaa. Keksikää tietysti myös supersankarinimet!

TEHTÄVÄ 2: TARINA SANKARISTA
Kirjoittakaa omiin papereihin vähintään kolme elämän suurta kysymystä, kuten ”kuka minä olen?”, tai ”mitä tapahtuu kuoleman jälkeen?”. Jokainen voi siis keksiä omasta näkökulmastaan mielekkäimmät kysymykset. Sen jälkeen jokainen kirjoittaa paperiinsa myös kolme mahdollista tapahtumapaikkaa tarinalle.

Seuraavaksi valitaan omasta listasta yksi kysymys ja yksi paikka ja kirjoitetaan tarina omasta hahmosta, joka pohtii suurta kysymystä jossakin tapahtumapaikassa, esimerkiksi miettii hiekkarannalla, kuka olin edellisessä elämässäni.

TEHTÄVÄ 3: TYÖHAKEMUS
Kirjoittakaa supersankarin työhakemus. Mitä tapahtuu, kun supersankari muuttuu tarpeettomaksi, mutta kyvyt ovat edelleen olemassa? Jos osaamista ja työkokemusta vastaavia hommia ei löydy, mikä uusi ura voisi sopia supersankarille? Selvittäkää ensin, millainen on hyvä työhakemus, ja millaisia tietoja työnhakijan kannattaa siinä itsestään kertoa. Varustakaa hakemuksenne supersankarin kasvokuvalla!

 

Tehtävät laatinut Sanataideyhdistys Yöstäjä

Katso myös