Opettajalle: Näin toteutat Suuren lukuseikkailun 3.-6. -luokkalaisille!

Opettajalle: Näin toteutat Suuren lukuseikkailun 3.-6. -luokkalaisille!

Taikajuomaa

Teemana MUODONMUUTOS

Aiheena TAIKAJUOMAT

Tehtävänä on keksiä muodonmuutoksen opettaja ja kehitellä oma taikajuoma.

kesto 1-2 oppituntia

Kirjavinkit:
J.K. Rowling: Harry Potter –sarja
Roald Dahl: Kuka pelkää noitia?
Ritva Toivola: Kun Pikkukorva sai siivet

Tarvikkeet:
Musiikkia
Kirja
Roolivaatteita, esim. 2-3 yläosaa, 2-3 hattua tai muuta päähinettä, aurinkolaseja, tekoviiksiä tai huulipunaa
Oppilaille kirjoitusvälineet

ALOITUS
Laita tunnin alussa soimaan musiikkia cd:ltä tai netistä (vaikkapa Harry Potter -elokuvan soundtrack). Kerro oppilaille, että tällä tunnilla toteutetaan yhdessä Suuri lukuseikkailu ja sen aiheena ovat taikajuomat. Lue oppilaille ääneen 1-2 tekstikatkelmaa, jossa kuvaillaan muodonmuutoksia (esim. Harry Potter ja salaisuuksien kammio, luku 14, s. 233 tai Kuka pelkää noitia, s. 109).

TEHTÄVÄ 1: OPETTAJAHAHMO
”Eräänä aivan tavallisena päivänä tulette kouluun ja huomaatte, että lukujärjestykseenne on lisätty uusi oppiaine: Muodonmuutokset. Astutte luokkaan ja siellä teitä odottaa aivan uusi, todella erikoisennäköinen opettaja…”

Lue oppilaille tämä johdanto. Keksikää yhdessä, millainen on muodonmuutoksen opettaja. Minkä ikäinen ja näköinen opettaja on, minkälaiset vaatteet hänellä on yllään? Millainen hän on luonteeltaan, miten hän liikkuu, onko hänellä jonkinlaisia outoja tapoja? Kirjaa ideat taululle.

Vinkki! Jos haluat vielä hieman elävöittää ideointia, ota tunnille mukaan yksinkertaisia roolivaatteita, joista lapset saavat valita. Tarjoa vaihtoehdoiksi esimerkiksi yöpaita tai aamutakki, hassu hattu tai eläimen korvat, hullunkuriset silmälasit tai vaikka huulipunaa. Anna luokan valita yksi kerrallaan tarjoamistasi vaihtoehdoista, pue asusteet sitä mukaa päällesi tai asettele ne näytille vaikka pulpetille. Sinun ei tarvitse itse esiintyä roolissa, mutta visuaalinen esillepano ruokkii lasten mielikuvitusta.

TEHTÄVÄ 2: TAIKAJUOMA
Seuraavaksi on aika keksiä, minkälaisia muodonmuutoksia oppitunnilla harjoitellaan. Jokainen oppilas keksii muodonmuutoksen, joka voi kohdistua esineisiin, eläimiin tai ihmisiin. Tehtävänanto:

”Haluatko muuttaa siilin neulatyynyksi tai kilpikonnan posliinimukiksi, vai kokeiletko haastavampaa ihmisten muodonmuutosta? Haluaisitko itse muuttua joksikin eläimeksi tai ehkä jopa toiseksi ihmiseksi? Kun olet keksinyt, mitä haluat muuttaa ja minkälaiseksi, on aika keittää taikajuoma. Mitä aineksia keksimääsi muodonmuutokseen tarvitaan: lepakonsiipiä, vastapuhjenneita hiirenkorvia, lihansyöjäkasvin lehtiä tai vuorenpeikon varpaankynsiä? Kirjoita resepti, jossa luettelet ensin ainekset ja sitten valmistusohjeen. Kirjoita lopuksi itse keksimäsi muodonmuutoksen vaiheet hetki hetkeltä (esimerkiksi: 1. Varpaankyntesi kääntyvät mutkalle, 2.Alat kikattaa hervottomasti, 3. Nenäsi venähtää metrin pituiseksi…jne .”)

 

Fantasiaa

Teemana MATKAT

Aiheena OMA FANTASIAMAAILMA

Tehtävänä on keksiä oma fantasiamaailma ja fantasiaolento sekä kirjoittaa olennon kirjeenvaihtoilmoitus.

kesto 1-2 oppituntia

Kirjavinkit:
Reeta Aarnio: Maan kätkemät
Salla Simukka: Sisarla
Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär
Walter Moers: Kapteeni Sinikarhun 13 ½ elämää
Paul Stewart: Sysimetsän poika: Tarinoita Maan reunalta

Tarvikkeet:
Oppilaille kirjoitusvälineet ja paperia

ALOITUS
Kerro oppilaille, että tällä tunnilla toteutetaan yhdessä Suuri lukuseikkailu ja sen aiheena on fantasia. Matkustatte tällä tunnilla itse keksimäänne fantasiamaailmaan. Keskustelkaa ensin yhdessä fantasiasta, opettaja mainitsee monille tuttuja esimerkkejä, kuten Harry Potter -kirjat tai Hobitti. Miettikää, minkälainen fantasiamaailma on Harry Potterissa, Hobitissa tai vaikkapa Narnian tarinoissa?

TEHTÄVÄ 1: FANTASIAMAAILMAN LUOMINEN
Kuvitelkaa, että löydätte koulustanne tai omasta luokastanne portin fantasiamaailmaan. Mistä se löytyy, siivouskomerosta, älytaulun takaa vai kivenkolosta koulun pihalla? Kun astutte portista sisään fantasiamaailmaan, millainen maisema avautuu edessänne: synkkä metsä, merenpohja, ulkoavaruuden planeetta vai kauhujen kartano? Keksikää luokan kesken, mikä on ensinäkymä maailmasta. Jakautukaa sitten esimerkiksi viiteen ryhmään. Jokainen ryhmä keksii ja kirjaa ylös yhden osa-alueen maailmasta.
ryhmä: Minkälainen ilmasto ja sää maailmassa on, minkälaisia kasveja siellä kasvaa. Ottakaa selvää erilaisista ilmastotyypeistä (kuten trooppinen tai arktinen.
2.ryhmä: Minkälaisia olentoja maailmassa asuu: ihmisiä, eläimiä, fantasiaolentoja…?
ryhmä: Millaisia luonnonmuodostelmia maailmassa on (kuten vuoret, jäätiköt, joet ja muut vesistöt)?
ryhmä.: Onko maailmanne autio vai asutettu paikka? Minkälaisia rakennuksia siellä on?
5.ryhmä: Minkälaisilla kulkuneuvoilla maailmassa liikutaan, minkälaisia teitä siellä on?

Kootkaa lopuksi yhteen kaikkien ryhmien ideat ja katsokaa, millainen maailmasta tuli. Keksikää fantasiamaailmallenne nimi.

Muistakaa pitää fantasiamaailman portin sijainti luokkanne yhteisenä salaisuutena!

TEHTÄVÄ 2: OMAN FANTASIAOLENNON KIRJEENVAIHTOILMOITUS
Keskustelkaa ensin siitä, minkälaisia tyypilliset fantasiaolennot ovat. Tämän jälkeen jokainen keksii oman fantasiaolennon, joka asuu yhteisessä maailmassanne. Aloita helposti määriteltävistä piirteitä: onko olento ihminen, eläin (vai jotain siltä väliltä), robotti vai taikaolento. Minkä näköinen olento on, millaisia tapoja sillä on, missä fantasiamaailman kolkassa se asuu, mitä se syö, mistä se pitää. Minkälaista kieltä olentosi puhuu? Keksi muutamia keskeisiä sanoja olentosi kielellä.

Kun jokaisen hahmo alkaa olla valmis, keskustelkaa yhdessä siitä, millainen on kirjeenvaihtoilmoitus. Fantasiaolentosi kaipaa uutta ystävää ja hän päättää etsiä itselleen kirjeenvaihtokaverin. Kirjoita olennon kirjeenvaihtoilmoitus, jossa hän kertoo itsestään. Jos ehditte, vaihtakaa ilmoituksia luokassa parin kanssa. Pari kirjoittaa oman olentonsa vastauksen kirjeenvaihtoilmoitukseen.

 

Supersankarit

Aiheena SUPERSANKARIHAHMOT

Teemana SANKARUUS, MAAILMAN PELASTAMINEN

Tehtävänä on luoda omia supersankarihahmoja.

kesto 1-2 oppituntia

Kirjavinkit:
Aino Havukainen & Sami Toivonen: Tatu ja Patu supersankareina
Dav Pilkey: Supervaippavauvan seikkailut
Paula Noronen: Emilian päiväkirja: Supermarsu
myös Marvelin supersankarikuvakirjat, kuten Voittamaton, Legendan jäljillä, Voimien liitto
Joshua Piven: Erittäin tiukkojen tilanteiden käsikirja

Tarvikkeet:
Supersankarin rooliasuja, kuten päähineitä, peruukkeja, silmä- tai aurinkolaseja, viitta, liivi, huivi tms.
Paperia ja kirjoitusvälineet, värikynät
Pieniä paperilappuja ja lapuille jokin astia

ALOITUS
Kerro oppilaille, että tällä tunnilla toteutetaan yhdessä Suuri lukuseikkailu, jonka aiheena ovat supersankarit. Olette saaneet tärkeältä taholta tehtäväksenne keksiä sellaisia seikkailujen sankareita, jotka kykenevät rohkeisiin pelastustehtäviin. (Voit vaikka piilottaa tehtäväohjeet tai muistiinpanosi tärkeän näköiseen kirjekuoreen.)

Keskustelkaa ensin, mitä supersankareita tiedätte, ja etsikää eri supersankareiden kuvia netistä. Mitä supersankarit tekevät? Mitä supervoimia heillä on? Mihin supersankaritarinoita tarvitaan?

TEHTÄVÄ 1: YHTEINEN SUPERSANKARI
Keksikää yhteinen sankarihahmo. Aloittakaa jakamalla jokaiselle yksi paperilappu, johon kirjoitetaan jokin sankarin ulkonäköön tai luonteeseen liittyvä asia (saavat olla hauskoja!): metrin mittaiset letit, kiemuraiset kynnet, uhkarohkea, kikatteleva… Kerätkää valmiit laput astiaan. Rakentakaa sitten taululle yhteinen sankari opettajan toimiessa kirjurina: mikä olento se on ja kuinka siitä tuli supersankari; mikä on sen supervoima, heikkous ja arkkivihollinen? Missä se asuu ja kuinka liikkuu? Nostakaa jokaisen kohdan jälkeen astiasta yksi hahmoon liittyvä yksityiskohta, jonka kirjaatte myös ylös. Keksikää lopuksi supersankarin nimi.

TEHTÄVÄ 2: OMAT SUPERSANKARIT
Sitten on aika keksiä omat sankarihahmot! Yhteisen hahmon mallin mukaisesti jokainen luo tyhjään paperiin kirjoittamalla ja piirtämällä oman supersankarinsa keksimällä sille nimen ja kertomalla vähintään 10 tärkeää sankarin ominaisuutta.

TEHTÄVÄ 3: SUPERSANKARIN TOIMINTAOHJEET
Valmiit supersankarit täytyy tietysti päästää tositoimiin: jokainen kirjoittaa oman supersankarinsa näkökulmasta toimintaohjeet, kuinka selviydytään kiperästä tilanteesta. Inspiroitukaa esimerkiksi Erittäin tiukkojen tilanteiden käsikirjasta!

Otsikoikaa tähän tyyliin: ”näin pysäytät maapalloa uhkaavan meteoriitin”, tai ”näin selvität koulukiusaamistapauksen”. Saa käyttää myös huumoria: ”näin selviydyt vuoden peseytymättä”… Numeroikaa toimintaohjeen kohdat, esimerkiksi 1.-5. (Jos meteoriitti uhkaa: 1. Soita heti presidentille ja joulupukille, jotta he ovat tietoisia tilanteesta. 2. Rakenna avaruusalus vanhasta silityslaudasta ja pappamoposta. 3. Palkkaa muutama kaveri apulaiseksi esimerkiksi suklaapalkalla… jne.) Voitte koota teksteistä lopuksi supersankaruuden käsikirjan, josta löytyy ohjeet moneen kiperään tilanteeseen.

Tehtävät laatinut Sanataideyhdistys Yöstäjä

Lisää oppituntivinkkejä löydät Lastenkirjainstituutin materiaalipankista. Lastenkirjainstituutti on toteuttanut yhteistyössä Tampereen yliopiston opettajakoulutuksen yksikön kanssa palvelun, joka tarjoaa alakoulun opettajille oppimistehtäviä ilmiölähtöisen opettamisen tueksi.

Katso myös