Opettajalle: Näin toteutat Suuren lukuseikkailun 1.-2. -luokkalaisille!

Opettajalle: Näin toteutat Suuren lukuseikkailun 1.-2. -luokkalaisille!

Satuhahmot

Teemana MUODONMUUTOS

Aiheena SATUHAHMOT, TAIAT

Tehtävänä on keksiä opettajan muodonmuutos ja taikajuoma sen parantamiseen.

Kesto 1-2 oppituntia

Kirjavinkit:
Sadut: Sammakkoprinssi (Grimm), Villijoutsenet (Andersen)
’Kun olin kivi’ teoksessa Peltoniemi: Gattonautti ja muita arkisatuja

Tarvikkeet:
Musiikkia
Satukirja
Oppilaille kirjoitusvälineet ja värikynät, mustaa kartonkia, valkoista paperia ja liimaa
(Roolivaatteita*, esim. 2-3 yläosaa, 2-3 hattua tai muuta päähinettä, aurinkolaseja, tekoviiksiä tai huulipunaa ja esinepussin)
(Esinepussi*)

ALOITUS
Laita tunnin alussa soimaan taianomaista musiikkia cd:ltä tai netistä (esim. satuelokuvan soundtrack). Kerro oppilaille, että tällä tunnilla toteutetaan yhdessä Suuri lukuseikkailu ja sen aiheena ovat satuhahmot. Lue oppilaille ääneen satu, jossa tapahtuu jonkinlainen muodonmuutos Keskustelkaa aiheesta: millaisia muodonmuutoksia saduissa yleensä tapahtuu ja mistä syystä.

TEHTÄVÄ 1: MUODONMUUTOS
”Eräänä aivan tavallisena päivänä tulette kouluun ja huomaatte, että (minä) opettajanne on muuttunut viikonlopun aikana aivan toisenlaiseksi. Minkä muodonmuutoksen opettaja on kokenut? Onko hänestä kenties tullut lumottu etanaprinssi vai susi isoäidin vaatteissa?”

Lue oppilaille tämä johdanto. Keksikää yhdessä luokan kesken, mikä on opettajan muodonmuutos ja miltä hän näyttää sen jälkeen. Kirjaa ideat ylös taululle.

*Vinkki! Jos haluat vielä hieman elävöittää ideointia, ota tunnille mukaan yksinkertaisia roolivaatteita, joista lapset saavat valita. Tarjoa vaihtoehdoiksi esimerkiksi yöpaita tai aamutakki, hassu hattu tai eläimen korvat, hullunkuriset silmälasit tai vaikka huulipunaa. Anna luokan valita yksi kerrallaan tarjoamistasi vaihtoehdoista, pue asusteet sitä mukaa päällesi tai asettele ne näytille vaikka pulpetille. Sinun ei tarvitse itse esiintyä roolissa, mutta visuaalinen esillepano ruokkii lasten mielikuvitusta.

TEHTÄVÄ 2: MUODONMUUTOKSEN SYY
Keksikää kuka on loihtinut opettajan ja mistä syystä? Tallasiko hän vahingossa lenkkipolulla päiväunia nukkuneen noidan varpaille vai eksyikö hän sienimetsällä keijujen taikapiiriin? Jos oppilaiden on vaikea keksiä hyvää ideaa, voit käyttää ideoinnin apuna *esinepussia. Esinepussi voi olla vaikkapa pieni kangaskassi, jonka sisään laitetaan pieniä jokapäiväisiä esineitä (kuten pyykkipoika, lusikka, taskulamppu…). Anna yhden oppilaan nostaa pussista satunnainen esine. Kokeilkaa sitten keksiä yhdessä, miten kyseinen esine liittyy tässä tapauksessa opettajan loihtijaan. Kuuluuko pyykkipoika noidalle, joka oli juuri ripustamassa pyykkejään, tai paljastaako näkinkenkä, että loitsun langettaja olikin vihainen merenneito? Voitte keksiä esineen avulla syyn, minkä takia opettaja loitsittiin. Ehkä opettaja keskeytti noidan pyykkienripustamisen, tai astui vahingossa merenneidon suosikkinäkinkengän päälle. Kirjaa oppilaiden ideat taululle.

TEHTÄVÄ 3: TAIKAJUOMA
Seuraavaksi oppilaiden tehtävänä on yrittää muuttaa opettaja entiselleen. Jokainen oppilas keksii taikajuoman, jolla opettaja pelastetaan. Mitä aineksia taikajuomaan tarvitaan: lepakonsiipiä, vastapuhjenneita hiirenkorvia, lihansyöjäkasvin lehtiä tai vuorenpeikon varpaankynsiä? Jokainen oppilas leikkaa mustasta kartongista pyöreän noidankattilan ja kirjoittaa valkoiselle paperille, mitä aineksia kattilan sisällä porisee. Seuraavaksi leikataan sanat irti ja liimataan ne kattilan sisään (ainekset voi lopuksi myös piirtää kattilan sisään värikynillä). Esitelkää tunnin päätteeksi taikajuomia tai laittakaa kattilat seinälle näytille. Päättäkää vaikkapa äänestämällä, mikä taikajuomista lopulta onnistui muuttamaan opettajan entiselleen.

 

Satumaailma

Teemana MATKAT

Aiheena OMA SATUMAAILMA

Tehtävänä on askarrella oman satumaailman kartta ja kirjoittaa sieltä postikortti kotiin.

kesto 1-2 oppituntia

Kirjavinkit:
Antoine de Saint Exupéry: Pikku Prinssi
A.A. Milne: Nalle Puh
Tove Jansson: Muumi-kirjat
J.M. Barrie: Peter Pan

Tarvikkeet:
Oppilaille kirjoitusvälineet, liimaa, värikynät ja valkoista paperia
Suuri kartonki, esim. A3
Kartonkikortteja
Erilaisia postikortteja, joissa on mieluusti myös matkalta kirjoitettu viesti.

ALOITUS
Kerro oppilaille, että tällä tunnilla toteutetaan yhdessä Suuri lukuseikkailu ja sen aiheena ovat sadut. Matkustatte itse keksimäänne satumaailmaan. Keskustelkaa ensin erilaisista satumaailmoista. Millainen on esimerkiksi Muumilaakso, Mikä-mikä-maa, Puolen hehtaarin metsä tai vaikkapa Pikku Prinssin planeetta? Voit halutessasi lukea lyhyen sadun, joka sijoittuu mielenkiintoiseen satumaailmaan.

TEHTÄVÄ 1: SATUMAAILMAN KARTTA
Keksikää luokan yhteinen satumaailma ja askarrelkaa siitä kartta! Jokainen oppilas piirtää paperille kaksi kasvia, kaksi eläintä tai satuolentoa ja kaksi rakennusta. Kun piirrokset ovat valmiita, leikatkaa ne irti ja liimatkaa suurelle kartongille (A3 tai isompi). Katsokaa mitä kaikkia kasveja, eläimiä ja rakennuksia satumaailmaanne päätyi. Miettikää sitten yhdessä, puuttuuko kartasta jotain: esimerkiksi vuoria, jokia tai muita vesistöjä. Opettaja tai oppilaat voivat piirtää nämä suoraan karttaan. Keksikää myös miltä maailmassa tuoksuu ja minkälaisia ääniä siellä kuuluu, ja kirjoittakaa nämä tiedot kartan reunaan. Keksikää lopuksi satumaailmalle nimi, joka kuvaa sitä mahdollisimman hyvin. Opettaja voi kirjoittaa nimen kartan yläreunaan.

TEHTÄVÄ 2: SATUMAAILMAN OLENNOT
Minkälaisia olentoja satumaailmassa asuu? Keskustelkaa tyypillisistä satuolennoista ja jakautukaa sitten pienempiin ryhmiin. Jokainen ryhmä keksii yhden olentolajin, jota he edustavat (esim. peikot, keijut ja merenneidot) ja missä satumaailman kolkassa nämä olennot asuvat. Keksikää myös, millaista kieltä olennot puhuvat ja kirjatkaa ylös muutamia keskeisiä sanoja. Miten sanotaan vaikkapa peikkojen kielellä ”minun nimeni on”, ”hauska tavata”, ”hei” tai ”kiitos”?

TEHTÄVÄ 3: POSTIKORTTI KOTIVÄELLE
Opettaja esittelee muutamia postikortteja, joihin on kirjoitettu terveisiä matkoilta. Kuvitelkaa sitten, että olette matkalla satumaailmassanne. Jokainen oppilas kirjoittaa ja piirtää postikortin, jossa esittelee satumaailmaa kotiväelle tai kavereille. Kerro mitä nähtävyyksiä olet nähnyt matkasi aikana, mitä hauskaa olet tehnyt, minkälaisia ruokia olet syönyt, minkälaisessa majoituspaikassa olet asunut, minkälaisia uusia olentoja olet tavannut ja niin edelleen. Postikortin voi kuvittaa vaikkapa kaupungin tunnetuimmalla nähtävyydellä tai maisemakuvalla. Tekstipuolelle voi kirjoittaa terveiset kotiväelle. Kortin alkuun tai loppuun voi tietysti kirjoittaa myös tervehdyksen ryhmän keksimällä satuolennon kielellä.

 

Supersankarit

Aiheena SUPERSANKARIHAHMOT

Teemana SANKARUUS, MAAILMAN PELASTAMINEN

Tehtävänä on luoda omia supersankarihahmoja.

kesto 1-2 oppituntia

Kirjavinkit:
Aino Havukainen & Sami Toivonen: Tatu ja Patu supersankareina
Maija Hurme: Lepakkopoika
Camilla Läckberg: Super-Santtu

Tarvikkeet:
Oppilaille paperia ja kirjoitusvälineet, värikynät
Supersankareiden kuvia
Paperilappuja

ALOITUS
Kerro oppilaille, että tällä tunnilla toteutetaan yhdessä Suuri lukuseikkailu, jonka aiheena ovat supersankarit. Olette saaneet tärkeältä taholta tehtäväksenne keksiä sellaisia seikkailujen sankareita, jotka kykenevät rohkeisiin pelastustehtäviin. (Voit vaikka piilottaa tehtäväohjeet tai muistiinpanosi tärkeän näköiseen kirjekuoreen.)

Keskustelkaa ensin, mitä supersankareita tiedätte, ja etsikää eri supersankareiden kuvia netistä. Mitä supersankarit tekevät? Mitä supervoimia heillä on? Kirjatkaa paperilapuille ainakin 10 kpl sellaisia tilanteita, joissa tarvitaan supersankarin apua, kun muu ei auta: hyökyaalto uhkaa kaupunkia, siskoa kiusataan koulussa, lemmikkikoiria katoaa selittämättömästi…

Voitte seuraavaksi lukea sopivan katkelman supersankariaiheisesta kirjasta.

TEHTÄVÄ 1: OMAT SANKARIHAHMOT
Ensin on open aika muuttua supersankariksi! Monet supersankarit liittyvät eläimiin, joten voitte aloittaa sankarin nimestä (opettaja voi toki päättää oman supernimensä jo etukäteen: Superpanda, Ihmekettu tai Mehiläismies…). Keksikää yhdessä taululle opettajan oma supersankarihahmo: kirjatkaa ylös, mikä on hänen supervoimansa, miten hän pukeutuu ja liikkuu, missä hän asuu ja mitä syö, ja mikä on hänen heikkoutensa tai pelkonsa? Voitte myös miettiä, kuinka hänestä tuli supersankari.

(Vinkki superopelle: hanki itsellesi asiaankuuluva viitta ja jokin sankarillesi sopiva maski tai päähine lisätäksesi uskottavuuttasi supersankaripiireissä.)

Sitten on aika keksiä omat supersankarit kirjoittamalla ja piirtämällä. Jokainen luo oman hahmonsa paperille keksimällä supersankarille nimen ja kertomalla sankaristaan viisi tärkeää asiaa. Esitelkää sankarinne muille ja tehkää kuvista näyttely.

TEHTÄVÄ 2: SANKARITARINAT
Lopuksi on aika päästää supersankarit tositoimiin! Jakautukaa pareihin. Jokainen pari saa opettajalta aiemmin yhdessä lapulle keksityn tehtävän supersankareille. Kertokaa pareittain tarinat, joissa kaksi supersankaria selvittää tehtävän yhteistuumin. Voitte myös esittää tilanteet patsaina tai lyhyinä kohtauksina. Verrytelkää välillä harjoittelemalla supersankarin tarvitsemia superliikkeitä niin, että yksi näyttää liikkeen, ja toiset tekevät perässä!

Tehtävät laatinut Sanataideyhdistys Yöstäjä

Lisää oppituntivinkkejä löydät Lastenkirjainstituutin materiaalipankista. Lastenkirjainstituutti on toteuttanut yhteistyössä Tampereen yliopiston opettajakoulutuksen yksikön kanssa palvelun, joka tarjoaa alakoulun opettajille oppimistehtäviä ilmiölähtöisen opettamisen tueksi.

Katso myös